Vanameeste uudishimu on lõputu.
Seepärast võtsime otsemaid vastu Endli pakkumise, et ta võib meid oma kunagisse
tööpaika sisse rääkida. Mõeldud, tehtud. Me kõik täname Endlit selle eest.
Juba sügaval vene ajal alustas
Norma arvukate muude asjade kõrval ohutusrihmade tootmist. Tookord olid need
lihtsad rihmad, mis hoidsid sind põhiliselt selle eest, et sa õnnetuse korral
auto aknast või uksest välja ei lendaks. Praegused rihmad on arendatud
tunduvalt keerulisemaks, eriti need, mis suunduvad lääne turule. Avarii korral
tõmbub rihm iseenese tarkusest esiteks pingule, et seejärel kasvava surve
toimel veidi järele anda. Nii saab inimene märksa vähem viga kui nn lolli rihma
puhul.
Nägime ööd ja päevad läbi
töötavat vabrikut, sest tellimusi on praegu rohkem kui teha jõutakse. Võtaks
inimesi juurde, aga polevat võtta, igaüht ka ei taha.
Töö käis hoogsalt. Saksamaalt
toodud kogukad masinad sülitasid lademete kaupa välja mitmesuguse kujuga
metallist kobakaid, millest meile ära tuntavad olid ainult ohutusrihmade
detailid. Ülejäänud jubinad, mille osakaal järjekindlalt kasvab, lähevad samuti
autotööstusele mitmesse ilmakaarde.
Panime tähele üht omapära. Suurte
tarkade masinate juures askeldasid toimekalt mehed, vahel lihtsalt jälgisid,
kuis värk toimib. Ohurihmade koostamisel vehklesid hullumeelses tempos aga
naised. Meie usinal soovolinikul oleks siin arvatavasti midagi öelda.
Omaette põnev oli katsetuste
labor. Seal tõmmatakse ohutusrihmu aeg-ajalt puruks, et vaadata, kas nad on
ikka nii tugevad kui peab. Jälgimise all on kogu tootmine, sest kvaliteediga
naljatada ei saa. Labori põnevaim stend on muidugi rööbastee, mille peal 50 km
tunnikiirusega liikuva inimese moodi
nukuga imiteeritakse ränka avariid.
Nägime hoolikat ja täpset tööd.
Samas kipub Norma enamusosanik Autoliv
arendustöö siiski enesele jätma, loovutades siia pelgalt tükkide tegemise ja
ohutusrihmade kokkupaneku. Sellegi poolest loob Norma ööpäevläbi väärtust juurde, millest meile kõigile
otsesemalt või kaudsemalt üht-teist pudeneb.
Kirjutas Rein
29 november 2012
27 november 2012
Kolleegide sünnipäeval
22. novembril sai teoks
ammuplaanitud sõit Tartusse tähistamaks sealse Seeniormeesteklubi 11.
sünnipäeva. Ilm, mis meie klubi ettevõtmisi alati on soosinud, sundis seekord
meid uduvihma käest Sebe liinibussi peitu minema, et kaks ja pool tundi Eesti
lõunapealinna poole veereda. Unised olime veidi varajase ärkamise järel niigi,
somp uinutas täiesti. Aga buss oli küll viimase peal ajakohane – kohtvalgustid
ja soojapuhurid nagu lennukis, neti-, TV, raadio- ja teekaardiekraan iga istme
seljatoes, viisakas bussijuht roolis ja sõit väga sujuv. Kui lõpuks lähenesime
Tartu Kodukotuse majale, rääkisid teadjamad, mis maja see veel hiljuti oli
olnud. Oli Tallinna Seevaldi Tartu variant olnud. Kõhe hakkas. Kui siis majja
sisenedes tulid meile rõõmsate nägudega, aga üleni valgetes
pluusides-seelikutes naised vastu, jõnksatas mõttest läbi kahtlustus, et kuhu
meid on meelitatud. Kas Tartu vennasklubi härrad teevad meie kulul paha nalja
või on midagi hullemat lahti. Kas tagasi ikka lastakse minna?:-). Tegelikult
olid valged tervitajad seeniormeeste head abilised, kes esitasid tähtsate
peokõnede ja õnnitluste järel ääretult vahavaid laulumänge (juhendajaks hiljuti
Sondast Tartusse kolinud aktiivne kultuuriperenaine), lugesid hingeminevaid
luuletusi ja korraldasid võimukalt daamide valikul jalakeerutuse. Kodukotuse
line-tantsutrupp esitas paar tükikest ameerikat s.t. linedance´u. Vaatasime
huviga meeste ajaviitetubasid – täismõõdus piljard, kvaliteetne koroonalaud,
kaardimängutuba, kõik ruumid puhtad ja soojad jne. Tartu hoolitseb oma eakate
eest väga hästi. Ja mehed on erksad, aktiivsed ja lõbusad.
Pärast ühislaulmist ja klaasikest
shampanjat jätsime võõrustajatega hüvasti. Kostus tõsine kavatsus kohtuda suvel
taas, vast meie Lõuna-Eesti ekskursiooni käigus. Täname tartlasi eesotsas Kalev
Jahnsoniga kutse eest nende sünnipäevale.
Sõitsime seejärel linnabussiga
Ahhaasse. Tänuga mõtlesime selle maja loojale pr. Tiiu Sillale, kes jõudis nii
olulise asutuse nii kõrgel tasemel käivitada. Uurisime ja näppisime kõiki
eksponaate, tundes, et oleme seega tähtsad osalised elukestvas õppes. Olime
selles majas ühed 1,7 miljonist senisest külastajast ja nüüd koduteele asudes loodetavasti
ajakohasema maailmamõistmisega. Buss leidis sügispimeduses Tallinna üles, kodud
olid ka kõigil oma koha peal.
Mäetagused meil külas
Eesotsas vallavanem Aivar Surva
ja tema abikaasa Ene Raudariga, lisaks Mäetaguse valla aukodanik 2012, Sompa
kaevanduse viimane direktor Jaan Surva.
Loomulikult tundsime huvi, kuidas
üks rammusatest resursimaksudest toituv vald toimib. Selgus, et väga mõnusalt.
Kuigi rahahädas riik on vallale kukkuvat osa jupikaupa vähendanud, on kasvavad
kaevandamismahud rahavoo enam-vähem samasugusena hoidnud. Kummastav kuulda, et
on probleem, kuidas raha kulutamisega hakkama saada. Samas antakse enesele aru,
et ega see pidu saa igavesti kesta. Sestap mõeldakse hoolega, kuhu mõistlikult
raha paigutada. Näiteks ehitati süsteem majade kütmiseks kaevandusveest välja
õngitsetud soojusega.
Põlevkivi peal elamisel on hüvede
kõrval ka omad hädad. Maa on jalge alt ära uuristatud. Kaevud jäid kuivaks ja
nüüd sirutuvad iga majapidamise juurde pikad torud, kus vesi pole muidugi enam
selline värske nagu ta omas kaevus oli. Põllud võivad ootamatult künklikuks
muutuda ja ega majadki end väga kindlalt tunne. Nii et pole head ilma halvata
ja vastupidi. Ilmselt on head esialgu
siiski rohkem, sest rahvast sünnib juurde ja rahvast rändab juurde,
sarnanedes selle poolest justkui mõne Tallinna lähivallaga.
Kui jutujärg taas vanahärra Surva
kätte jõudis, koukis ta kotist lagedale paksu raamatu. Raamatu sisule toeks
ulatas pr. Ene raamatu kõrvale toeka kamaka põlevkivi. Sellest põlevast kivist
võib arvata nii ja teisiti, kuid ta on meid tublisti aidanud nii eelmises kui
praeguses Eestis. Aitab vast veelgi, kui ükskord selgeks saadakse, kas see
paljukirutud inimtekkeline CO2 on ikka kõigi
ilmahädade põhjustaja.
Ene Raudarit on meil põhjust
tänada mitmekordselt. Peale kohtumist Juula küla päevadel Jõgevamaal kutsus ta
meid külla oma Illuka valda, kus ta on kultuurijuht. Nüüd korraldas ta meile
naabervalla, Mäetaguse, kahe kõige väärikama inimese külaskäigu.
Oli huvitav ja omapärane
kohtumine.
04 november 2012
01 november 2012
Järvamaa Kutsehariduskeskuse ja Türi ringhäälingumuuseumi külastus
Üheks järjekordseks suuremaks ja sealjuures
ka meeldejäävamaks ettevõtmiseks oli meie klubil Paides asuva Järvamaa
Kutsehariduskeskuse ja Türi Ringhäälingumuuseumi külastus. Eriti vedas meil
ilmaga, sest pärast mitmepäevast vihmasadu oli just meie 24. oktoobri matkapäevaks
üksik ilus ilm saabunud. Uskumatu, kuid see oligi vist viimane päev, kui veel
suverehvidega sõita sai. Oli see järgmisel või siis ülejärgmisel ööl, kui tugev
lumetuisk Eestit tabas ja kõik maanteed
ülilibedaks muutis. Üle Eesti põhjustas säärane lumetuisk sajakonnale
suverehvidega autosõitjale liiklusõnnetusi.
Matkapäeva põhitegijaks oli ikkagi Paul oma bussiga, sest ilma temata oleks meil kindlapeale nägemata jäänud vägagi palju vaatamisväärsusi. Esimene peatus tehti teeäärse Kükita kohviku juures, kus me veidi keha kinnitasime ja kust me otsemaid Järvamaa Kutsehariduskeskusesse sõitsime. Vastu võttis meid sealne direktor hr. Rein Oselin, kes meid koduselt tervitades ja naerusuiselt kooli vaatama kutsus. Suundusime seejärel uude koolimajja, kus ta meile ühes kaasaegses klassiruumis kooli eripära tutvustas. Juba hoonesse sisenedes oli meile kõigile selge, et tegu on siin mitte üksnes 21. sajandi eurorahade toel ehitatud koolimaja vaid ka koolitussüsteemiga, kus uudistamist jätkub meile igaühele küllaga. Pahviks lõi meid juba siinne õpetatavate erialade hulk, mitmekesisus ja ka see, millist suurt maa-ala kogu nende õppetöö enda alla haarab. Tutvustati meile nii peahoones tehtavat õppetööd, siin kasutatavaid kaasaegse tehnilise varustatusega õppeklasse ja laboreid kui ka Särevere mõisa ümbruses toimuvat kaasaja põllumajandusele omast väljaõpet. Mis aga mind kõige rohkem paelus, oli see, et töötajate seas oli tunda ühtset, kõiki haaravat meeskonnatöö meeleolu. Meeskonnatöö loomeprotsess on väga keerukas, mistõttu direktor Rein Oselinile, kes selle stimuleerimise ja käivitamisega hakkama sai, tuleb küll au anda. Samas on aga ka täiesti selge, et ilma eeskujuliku meeskonnatööta säärast laiahaardelist õppekompleksi ohjes hoida polegi võimalik. Ja mis siin kõige tähtsam, kõikjal, kus käisime, valitses eeskujulik kord ja puhtus. Kõigele lisaks on suudetud korda teha veel ka Särevere mõis! Tähelepanuväärsed on ka koolipoolsed pingutused ning eelkõige mõistev suhtumine siinsete õppurite igapäevaste toitlustusprobleemide lahendamisel. Soovitaksin paljudele, et kui just ei taheta põllumajandust õppima minna, siis tasub vähemalt siinse tööprotsessiga tutvumas käia. Järvamaa Kutsehariduskeskuses on tõesti koht, kuhu tasub vaatama minna ja võimalust mööda sealt üht-teist ka õppida!
Seejärel siirdusime Türi Ringhäälingumuuseumit külastama. Ka siinne käik oli omaette elamus, eriti nendele, kes noorpõlves raadiotehnikaga on tegelenud või kes lausa esmakordselt siia sattusid. Vaatamist, samuti ka omaaegseid meenutusi jätkus siin tunniks pooleteiseks meile kõigile. Tagasisõit toimus seekord lausa pilkases pimeduses, kusjuures sellel ekskursioonil kuuldu ja nähtu peaks andma meile kõigile piisavalt palju mõtlemisainet.
kirjutas Elvo
Matkapäeva põhitegijaks oli ikkagi Paul oma bussiga, sest ilma temata oleks meil kindlapeale nägemata jäänud vägagi palju vaatamisväärsusi. Esimene peatus tehti teeäärse Kükita kohviku juures, kus me veidi keha kinnitasime ja kust me otsemaid Järvamaa Kutsehariduskeskusesse sõitsime. Vastu võttis meid sealne direktor hr. Rein Oselin, kes meid koduselt tervitades ja naerusuiselt kooli vaatama kutsus. Suundusime seejärel uude koolimajja, kus ta meile ühes kaasaegses klassiruumis kooli eripära tutvustas. Juba hoonesse sisenedes oli meile kõigile selge, et tegu on siin mitte üksnes 21. sajandi eurorahade toel ehitatud koolimaja vaid ka koolitussüsteemiga, kus uudistamist jätkub meile igaühele küllaga. Pahviks lõi meid juba siinne õpetatavate erialade hulk, mitmekesisus ja ka see, millist suurt maa-ala kogu nende õppetöö enda alla haarab. Tutvustati meile nii peahoones tehtavat õppetööd, siin kasutatavaid kaasaegse tehnilise varustatusega õppeklasse ja laboreid kui ka Särevere mõisa ümbruses toimuvat kaasaja põllumajandusele omast väljaõpet. Mis aga mind kõige rohkem paelus, oli see, et töötajate seas oli tunda ühtset, kõiki haaravat meeskonnatöö meeleolu. Meeskonnatöö loomeprotsess on väga keerukas, mistõttu direktor Rein Oselinile, kes selle stimuleerimise ja käivitamisega hakkama sai, tuleb küll au anda. Samas on aga ka täiesti selge, et ilma eeskujuliku meeskonnatööta säärast laiahaardelist õppekompleksi ohjes hoida polegi võimalik. Ja mis siin kõige tähtsam, kõikjal, kus käisime, valitses eeskujulik kord ja puhtus. Kõigele lisaks on suudetud korda teha veel ka Särevere mõis! Tähelepanuväärsed on ka koolipoolsed pingutused ning eelkõige mõistev suhtumine siinsete õppurite igapäevaste toitlustusprobleemide lahendamisel. Soovitaksin paljudele, et kui just ei taheta põllumajandust õppima minna, siis tasub vähemalt siinse tööprotsessiga tutvumas käia. Järvamaa Kutsehariduskeskuses on tõesti koht, kuhu tasub vaatama minna ja võimalust mööda sealt üht-teist ka õppida!
Seejärel siirdusime Türi Ringhäälingumuuseumit külastama. Ka siinne käik oli omaette elamus, eriti nendele, kes noorpõlves raadiotehnikaga on tegelenud või kes lausa esmakordselt siia sattusid. Vaatamist, samuti ka omaaegseid meenutusi jätkus siin tunniks pooleteiseks meile kõigile. Tagasisõit toimus seekord lausa pilkases pimeduses, kusjuures sellel ekskursioonil kuuldu ja nähtu peaks andma meile kõigile piisavalt palju mõtlemisainet.
kirjutas Elvo
Viimsi vanaauto taastus
Klubil oli
hea võimalus külastada hr. Mati Heinsaare poolt uhkelt taastatud vanaautosid
nende „romulas“ Meriväljal. Üle kaheksakümne briljantse väljanägemise- ja sisu saanud möödunud ajastute sõidukit ootas meie
tulekut. Nõuka- aja kõik automargid ja nende modifikatsioonide nägemine pani
vanakeste silmad särama ja südamed kiiremini põksuma ja mõnelgi mälestusrõõmust
silmanurga võdisema. Peatuti iga auto juures ning lugusid jätkus: kas
mäletad..., kord juhtus mul selline asi..., mul oli täpsel see mudel..jne,jne .Sapikud(ka
„muhud“) ,mossed, žigullid ,volgad, Uazid, Luazid ,invalidi „kärud“,Tšaikad ,Zimid olid kõik
meisterlikult taastatud,uksed lahti ja kutsusid , kas tuleb meelde näiteks
žigulli sisu ,tema iste ja isegi lõhn. Võimas
elamus!
Ja ka kõik motikad ja rollerid, milledega omal ajal sai
kihutaud enne autode soetamist, olid kohal Jawad ,Panooniad, Vjatkad,Tuulad, Muraveid jne.
Ikka ilusasti ülesmukitud ja töökorras.
Vastukaaluks Nõukogude autotööstuse „pärlitele“ oli saalis
veel väga unikaalseid “ raudse eesriide“ taguseid autosid.
Näiteks meile senini teadmata/nägemata S-klassi Mersu 6000 ja veel mõndagi, ikka
kadestamist väärt väljanägemise ja sisuga.
Seda ilu aitavad luua neli pidevalt ametis olevat töömeest,
kes piinliku täpsusega restaureerisid vanu sõidukeid, valmistades ise vajadusel
puuduvaid detaile, värvides ja kroomides. Töös oli näiteks 30-nendate aastate
EMKA, tuntud omaaja nuhkide sõiduriist.
Kui olime silmi ja meeli hulganisti nuumanud järeldasime, et
kui on võimalusi ja armastust , siis tulebki ja peab tegelema selliste ilusate
asjadega , mis on südamelähedane tegijale ja ilus nostalgija teistele
säilitamaks (meie autoajalugu).
Suured tänud meie
vastuvõtjale , hr. Ivo Ree-le, kes vastas vanameeste küsimustele ja andis väga
sisukaid seletusi autode restaureerimise kohta.
Juttu ja mälestusi jätkus kauemakski.
Kirjutas Jaak
15 oktoober 2012
Riia, peaaegu suurlinn,
oli tosina vanamehe seekordne
reisisiht. Nagu vanameeste reisidel kombeks, oli ilm just selleks päevaks end
paremaks, lausa ideaalseks, sättinud.
Taisto Reisid giid Sirje oli end meie puhuks väga põhjalikult ette valmistanud, nii et saime enne lätlaste maa peale astumist täpselt teada, kes on nende rahvuslind, rahvuslill, rahvusputukas jne. Putukate asemel läksime vaatama siiski nende Mootorimuuseumi. See on äärmiselt võimas värk, mitu korrust täis topitud kõikvõimalikke liikureid aegade hämarusest kuni lähiaegseteni. Erilist elevust tekitasid väga tähtsate persoonide käes olnud sõiduvahendid. Timukas Stalin oli oma elunatukesega varjunud raskelt soomustatud sõiduki tagaistmele, isake Breznev seevastu lösutas lausa roolis ja oli oma soomustamata auto osanud kaunikesti kortsu sõita.
Asjatundlik motomuuseumi perenaine oleks võinud meile lugusid pajatada kasvõi õhtuni, kuid meid hakkas tõmbama rohkem mõne söömakoha poole. Siin aitas meid loomulikult Lido oma rikkaliku valiku ja mõistlike hindadega.
Nüüd oli aeg teha viisakusvisiit lätlaste Vabadussambale. Uurisime giidi käest sedagi, kuidas õnnestus läbi karmide aegade säilitada seesugune suurejooneline isamaaline mälestusmärk. Kasutati kavalust, isiklikke sidemeid ja kõike mida vaja kuni kompromissini, et samba kõrvale pannakse vastukaaluks Lenin. Nii nad seal siis seisid, seljad vastakuti, kuni tulnukal oli lõpuks aeg lahkuda.
Tegime tavapärase tiiru vanalinnas. Silmasime nende kaht ainsana säilinud kindlusetorni ja jupikest näidisena üles ehitatud linnamüürist. Seevastu on neil iidseid kirikuid lugematul hulgal, üks võimsam kui teine. Oli ju Riia Baltikumi keskus läbi sajandite. Praegune Riia on lätilik linn. Kuid veel paarkümmend aastat tagasi oli neil seis üpris nutune – lätlased olid omas pealinnas surutud sügavasse vähemusse (osakaal u. 1/3 elanike arvust). Nüüdseks on nad saanud uuesti enamuseks omas linnas.
Viimased latid viisime, teadagi, kaubakeskusesse. Kaubad on ju üldjoontes samad, kuid lätimaine leib on ikkagi teistsugune, mõned kangemad ollused samuti.
Püüdlik giid hoolitses ka tagasiteel meie vaimu ergastamise eest kuni heitis mikrofoni käest ja tuli n.ö. rahva sekka. Saime aimu ühe turismifirma heitlikust eluteest, giidiameti pidamise eripäradest jms.
kirjutas Rein
Sõit läks korda. Ilm porikuu kohta suurepärane, giid oskuslik sobiliku reisikava koostamisel ja 16kohaline buss meie jaoks täiesti paras. Jääb üle vaid välja mõelda, millal ja kuhu teha järgmine taoline sõit.
Taisto Reisid giid Sirje oli end meie puhuks väga põhjalikult ette valmistanud, nii et saime enne lätlaste maa peale astumist täpselt teada, kes on nende rahvuslind, rahvuslill, rahvusputukas jne. Putukate asemel läksime vaatama siiski nende Mootorimuuseumi. See on äärmiselt võimas värk, mitu korrust täis topitud kõikvõimalikke liikureid aegade hämarusest kuni lähiaegseteni. Erilist elevust tekitasid väga tähtsate persoonide käes olnud sõiduvahendid. Timukas Stalin oli oma elunatukesega varjunud raskelt soomustatud sõiduki tagaistmele, isake Breznev seevastu lösutas lausa roolis ja oli oma soomustamata auto osanud kaunikesti kortsu sõita.
Asjatundlik motomuuseumi perenaine oleks võinud meile lugusid pajatada kasvõi õhtuni, kuid meid hakkas tõmbama rohkem mõne söömakoha poole. Siin aitas meid loomulikult Lido oma rikkaliku valiku ja mõistlike hindadega.
Nüüd oli aeg teha viisakusvisiit lätlaste Vabadussambale. Uurisime giidi käest sedagi, kuidas õnnestus läbi karmide aegade säilitada seesugune suurejooneline isamaaline mälestusmärk. Kasutati kavalust, isiklikke sidemeid ja kõike mida vaja kuni kompromissini, et samba kõrvale pannakse vastukaaluks Lenin. Nii nad seal siis seisid, seljad vastakuti, kuni tulnukal oli lõpuks aeg lahkuda.
Tegime tavapärase tiiru vanalinnas. Silmasime nende kaht ainsana säilinud kindlusetorni ja jupikest näidisena üles ehitatud linnamüürist. Seevastu on neil iidseid kirikuid lugematul hulgal, üks võimsam kui teine. Oli ju Riia Baltikumi keskus läbi sajandite. Praegune Riia on lätilik linn. Kuid veel paarkümmend aastat tagasi oli neil seis üpris nutune – lätlased olid omas pealinnas surutud sügavasse vähemusse (osakaal u. 1/3 elanike arvust). Nüüdseks on nad saanud uuesti enamuseks omas linnas.
Viimased latid viisime, teadagi, kaubakeskusesse. Kaubad on ju üldjoontes samad, kuid lätimaine leib on ikkagi teistsugune, mõned kangemad ollused samuti.
Püüdlik giid hoolitses ka tagasiteel meie vaimu ergastamise eest kuni heitis mikrofoni käest ja tuli n.ö. rahva sekka. Saime aimu ühe turismifirma heitlikust eluteest, giidiameti pidamise eripäradest jms.
kirjutas Rein
Sõit läks korda. Ilm porikuu kohta suurepärane, giid oskuslik sobiliku reisikava koostamisel ja 16kohaline buss meie jaoks täiesti paras. Jääb üle vaid välja mõelda, millal ja kuhu teha järgmine taoline sõit.
Tellimine:
Postitused (Atom)